עמוד בית > >

לאכול בריא מבלי לקחת משכנתא

הטיפים של גיל שיעזרו לכן לבחור חכם יותר ובריא יותר

אחד המשפטים שאני שומעת הכי הרבה הוא "אבל לאכול בריא זה יקר!"
ונכון, חלק גדול מ"מוצרי הבריאות" הנמכרים בחנויות הטבע וברשתות השיווק לא זולים. בעזרתה של גיל, ריכזתי כמה טיפים שיעזרו לכן לבחור טוב יותר עבור הגוף שלנו, מבלי לקרוע את הכיס: 


  • פשטות זה שם המשחק:
    מאקה? ספירולינה? תזונה בריאה ממש לא חייבת לכלול מזונות על עם שמות מהחלל במחירים מופרזים. תפריט מזין ומאוזן יכול להיות מורכב אך ורק ממוצרים בסיסיים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, וכו'… כל אלה זמינים לנו בכל סופר או בשוק ובמחיר שווה לכל כיס.
  • בואו מוכנות ועם רשימת קניות:
    שמתן לב שמוצרי הבסיס שכולנו קונות, כמו נייר טואלט, בקבוקי שתיה וביצים, נמצאים בדרך כלל בקצוות הסופר? זה ממש לא במקרה. הסופרים מסודרים בכוונה בצורה שתגרום לנו לקנות יותר משתכננו. אבל אנחנו לא פראייריות! על מנת לנצח בקרב ולא לבצע רכישות אימפולסיביות, נגיע עם רשימה ונדבוק בה. רשימת קניות מסודרת מקטינה את הסבירות להתפתות למוצרים שאיננו צריכות. 
  • זרקו כמה שפחות:
    תכננו מראש את השבוע
    - חשבו איך יראה השבוע שלכן וקנו מצרכים בהתאם, כך לא תתקעו עם בננות שנרקבות או בצלים שמגדלים בייבי בצלים בתוך המקרר.
    הסתכלו על תאריכי תפוגה - זה אולי נראה מובן מאליו, אך נסו להיזכר מתי לאחרונה עשיתן זאת (ולא רק בחלב!). אם נבחר את המוצר עם תאריך התפוגה הרחוק ביותר, כך ייקטן הסיכוי שנזרוק אותו. 
    נעים מאוד, הפריזר: בכל זאת נתקעתן עם בננות שמאיימות להשחיר? אל תהססו להקפיא מזונות שייתכן שלא תספיקו לאכול. מרבית הפירות, הירקות והאוכל המבושל ישרדו את ההקפאה בטיפול הנכון. גם לקנות קפוא זה לא חטא - ירקות ופירות קפואים מחזיקים במקרר לאורך זמן, ולעיתים יהיו אפילו זולים יותר.
  • אל תתעצלו - תחתכו!
    אז נכון שקל יותר לקנות לקט מוכן לסלט, גבינה מגוררת או שום כתוש מראש, אך המוצרים האלה יקרים בעשרות עד מאות אחוזים מגירסתם השלמה. לדוגמא - בעוד שחבילה של חזות עוף נמכרת בשופרסל ב 31.90 ש"ח לקילו, עוף שלם מאותו המותג נמכר ב 18.90 ש"ח לקילו. 
  • שלבו מנות צמחוניות בתפריט
    בשר, דגים ועוף יכולים להקפיץ את מחיר סל הקניות שלנו. קטניות ודגנים מלאים (בעיקר כשמגיעים יחד) מספקים לנו מקורות נפלאים לחלבון מן הצומח וגם זולים יותר!
שלבו קטניות בתפריט שלכן
  • עשו זאת בעצמכן:
    הרבה ממוצרי הבריאות יקרים יותר מהחומרים שמרכיבים אותם. בין אם מדובר בקמחים ללא גלוטן, ממרחי גבינה אלטרנטיביים או חלב מן הצומח, הכנה ביתית ממספר רכיבים מצומצם יכולה לחסוך לנו גם מאות שקלים כל חודש. לדוגמא: חבילת קמח עדשים של 400 גרם תעלה לנו בסביבות ה 20-25 שקלים, אבל חבילת עדשים אדומות שלמות תעלה לנו 7 ש"ח. 


הרי לכן כמה מתכונים זריזים לחיסכון:


קמח עדשים ביתי - טחנו עדשים אדומות במעבד מזון עד לקבלת קמח. כן, זה כזה פשוט!

"גבינת" קשיו ביתית - השרו במים למהלך הלילה כוס אגוזי קשיו טבעיים, בבוקר - טחנו אותם במעבד מזון עם מיץ מחצי לימון, ורבע כפית מלח והוסיפו מים בהדרגה עד לקבלת המרקם הרצוי. לגבינה בטעם שום שמיר: הוסיפו חופן שמיר קצוץ ושן שום כתושה.   

חלב שיבולת שועל ביתי - במעבד מזון ערבבו חצי כוס שיבולת שועל, שתי כוסות מים, וכפית סירופ מייפל (לא חובה) עד לקבלת נוזל במרקם אחיד. סננו את התערובת דרך בד חיתול או מסננת לתוך קערה. העבירו את הנוזל המסונן לבקבוק - ויש לכן חלב! 


על הכותבת:
גיל אבידור - אלוני היא בלוגרית אוכל (@eatsgil) ומאמנת לשינוי הרגלי אכילה, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת תל אביב ו Health Coach מוסמכת מטעם Institute for Integrative Nutrition. 


התוכן בכתבה נועד למטרות מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או ייעוץ תזונתי אישי ע"י דיאטנית קלינית/תזונאית.


No items found.